Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych rośnie również infrastruktura sieci ładowania tych pojazdów, z którą wiążą się różnego rodzaju terminy. Oto kilka rzeczy, które powinieneś wiedzieć, aby nie zgubić się w świecie mobilności elektrycznej.
AC
Czas ładowania samochodu elektrycznego w dużej mierze uzależniony jest od źródła prądu, jakim bateria w aucie jest ładowana. W Polsce najczęściej samochody ładowane są z prądu zmiennego, czyli AC. Innymi słowy to ładowanie z przysłowiowego gniazdka w domu, ładowarek typu wallbox czy stacji ładowania na przykład w hotelach czy restauracjach. Moc ładowania w tym wypadku nie jest zbyt duża, w zależności od ładowarki waha się od 3 kW do 22 kW, a w niektórych przypadkach nawet 44 kW.
DC
DC to inaczej prąd stały. Korzystają z niego tzw. szybkie ładowarki, charakteryzujące się dużo większą mocą – 100 czy 150 kW, co z kolei zapewnia znacznie krótszy czas naładowania baterii w samochodzie elektrycznym. W zależności od mocy stacji ładowania oraz baterii w aucie, czas na ładowania do pełna może wynosić od kilkudziesięciu minut do ok. 2 godzin. W związku z faktem, iż koszt ładowarki DC jest często kilkukrotnie wyższy od AC, w Polsce częściej można spotkać ładowarki AC.
CCS
Standard ładowania samochodów elektrycznych. Skrót pochodzi od Combinad Charging System. Aktualnie CCS obsługuje nawet do 350 kilowatów (kW), jednak niewykluczone jest, że w najbliższym czasie zostanie on zwiększony. Pamiętajmy przy tym, że moc ładowania uzależniona jest nie tylko od ładowarki, a również od samochodu, w jakim znajduje się bateria, a dokładniej jego ładowarki pokładowej. Standard CCS jest coraz bardziej popularnych w samochodach elektrycznych produkowanych w Europie.
CHAdeMO
CHAdeMO to standard ładowania samochodów elektrycznych prądem stałym – DC. W Polsce za jego popularność odpowiedzialny jest Nissan Leaf, jednak obecnie można go znaleźć również w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in m.in. takich marek, jak: Mitsubischi, Mazda, Citroen czy nowe Lexusy. Ciekawostką może być fakt, że w USA jedynymi samochodami z gniazdami CHAdeMO, które są obecnie w sprzedaży to wspomniany powyżej Nissan Leaf i Mitsubischi Outlander PHEV. CHAdeMO to standard wciąż szczególnie popularny w Azji i Japonii.
kW
Kilowat – inaczej 1000 Watów. Wat z kolei określany jest jako jednostka mocy. Kilowat jest powszechnie używaną jednostką, jeśli chodzi o procesu ładowania samochodów elektrycznych i opisania mocy wyjściowej silnika pojazdu elektrycznego.
kWh
Kilowatogodzina (kWh), czyli jednostka pracy, energii oraz ciepła. W skrócie 1 kWh odpowiada ilości energii, jaką zużywa przez godzinę pracy urządzenie o mocy 1000 watów (1 kW).
kWh/100km
Wskaźnik określający zapotrzebowanie na prąd i koszt przejechania 100 kilometrów samochodem elektrycznym lub hybrydą typu plug-in.
PHEV
Nazwa pochodząca z języka angielskiego. PHEV, czyli Plug-in-hybrid electric vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny, wykorzystujący zarówno konwencjonalny napęd, jak i elektryczny z możliwością ładowania za pomocą ładowarek elektrycznych, o których mowa powyżej. Pod koniec 2020 roku na rynku polskim było dostępnych około 70 modeli samochodów typu PHEV, pod koniec tego roku z pewnością będzie ich jeszcze więcej, zwłaszcza, że dzisiaj niemal każdy z producentów samochodów, wprowadza do swojej oferty hybrydy.
Hamowanie rekuperacyjne
Jest to proces hamowania samochodem elektrycznym, bez używania hamulców. Następuje wówczas proces odzyskiwania energii. Dzięki temu można nieznacznie zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego, bądź hybrydy typu plug-in. Hamowanie rekuperacyjne jest szczególnie wykorzystywane, a przede wszystkim zalecane podczas jazdy miejskiej.