Czy sieci i elektrownie wytrzymaj─ů miliony aut elektrycznych?

21 grudnia, 2022

Polska ma starzej─ůc─ů si─Ö sie─ç energetyczn─ů, co budzi obawy, ┼╝e nie b─Ödzie wystarczaj─ůcej ilo┼Ťci energii do ┼éadowania milion├│w pojazd├│w elektrycznych. Czyli o ile wzro┼Ťnie zapotrzebowanie na pr─ůd, czy sie─ç to wytrzyma i dlaczego za 10 lat b─Ödziemy musieli marnowa─ç wi─Öcej ÔÇ×zielonejÔÇŁ energii ni┼╝ zu┼╝ywa 3 miliony elektryk├│w.

Widzieli┼Ťcie kiedy┼Ť 3000 aut w kolejce po paliwo?

Aby zrozumie─ç, na jakie obci─ů┼╝enie systemu energetycznego musimy si─Ö przygotowa─ç z powodu elektryfikacji transportu, na pocz─ůtek warto zda─ç sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e gdyby wszyscy chcieli jednocze┼Ťnie zatankowa─ç, to pod ka┼╝d─ů stacj─ů benzynow─ů w kraju utworzy┼éyby si─Ö kolejki licz─ůce poÔÇŽ 3000 samochod├│w. Ich roz┼éadowanie, nawet uwzgl─Ödniaj─ůc kr├│tki czas tankowania i p┼éacenia, trwa┼éoby wiele dni. A gdyby wszyscy kierowcy w Polsce chcieli ruszy─ç t─ů sam─ů drog─ů? Korek ci─ůgn─ů┼éby si─Ö przezÔÇŽ 200 tys. km (pi─Ö─ç razy okr─ů┼╝a┼éby Ziemi─Ö na r├│wniku).

Blackout wywołać mogłyby pralki

Podobnie elektryczno┼Ť─ç. Gdyby┼Ťmy wszyscy jednocze┼Ťnie w┼é─ůczyli czajnik elektryczny, suszark─Ö lub pralk─Ö, ┼é─ůczny pob├│r mocy tych urz─ůdze┼ä przekroczy┼éby 30 GW (gigawat├│w), pozostawiaj─ůc Polsk─Ö bez pr─ůdu. Tymczasem rekordowe zapotrzebowanie na energi─Ö elektryczn─ů w naszym kraju (m.in. przemys┼é, biurowce, supermarketyÔÇŽ) nigdy nie przekroczy┼éo 28 GW. ┼Ürednie zu┼╝ycie energii elektrycznej przez gospodarstwa domowe wynosi zaledwie 3,5 GW, w szczycie nie przekracza 7 GW, a ich przy┼é─ůczenie pozwoli na zu┼╝ycie 100 GW.

Decyduje o tym wsp├│┼éczynnik jednoczesno┼Ťci, a wi─Öc fakt, ┼╝e nigdy wszyscy na raz nie potrzebujemy gotowa─ç, pra─ç, tankowa─ç, ani ┼éadowa─ç aut. A ju┼╝ na pewno nie z maksymaln─ů moc─ů w tym samym momencie. W nocy wiele samochod├│w elektrycznych jest ┼éadowanych jednocze┼Ťnie, ale niewielkimi mocami (2-11 kW). Za to w dzie┼ä relatywnie ma┼éa liczba aut na pr─ůd wymaga kr├│tkiego do┼éadowania na superszybkich ┼éadowarkach (100-350 kW). A to wszystko w odst─Öpach godzin, dni lub tygodni w przypadku pojedynczego auta.

Zmiana floty potrwa 30 lat

Pami─Ötajmy, ┼╝e unijny ÔÇ×zakaz rejestracjiÔÇŁ nowych samochod├│w spalinowych od 2035 roku oznacza, ┼╝e jeszcze do 2045-2050 roku do Polski b─Öd─ů sp┼éywa─ç u┼╝ywane auta spalinowe z Zachodu, a ca┼ékowita elektryfikacja polskich ulic mo┼╝e potrwa─ç nawet do 2055-2060 roku. To w tej perspektywie musimy przygotowa─ç infrastruktur─Ö do ┼éadowania 20 mln elektrycznych samochod├│w osobowych i jakich┼Ť 5 mln autobus├│w oraz ci─Ö┼╝ar├│wek, kt├│re w tym czasie zapewne b─Öd─ů je┼║dzi─ç po polskich drogach (mo┼╝liwe, ┼╝e ju┼╝ bez kierowc├│w).

Jedna wtyczka pobierze tyle co cała fabryka

Problemy z elektrykami zaczynaj─ů si─Ö jednak pojawia─ç na poziomie sieci ┼Ťredniego napi─Öcia, czyli sieci, kt├│ra rozprowadza energi─Ö do du┼╝ych dzielnic miast, ca┼éych miast, fabryk czy stacji ┼éadowania o du┼╝ej pojemno┼Ťci. Dwa lata temu ┼éadowarka o mocy 50 kW by┼éa uwa┼╝ana za ÔÇ×szybk─ůÔÇŁ (odpowiednik tej, jakiej u┼╝ywa du┼╝a stacja benzynowa).

Dzi┼Ť operatorzy tacy jak Orlen nie zamawiaj─ů ju┼╝ ┼éadowarek o mocy poni┼╝ej 100-150 kW, a za kilka lat o dziesi─Öciopunktowych hubach o mocy 350-400 kW ka┼╝dy i ┼é─ůcznej mocy przy┼é─ůczeniowej 1-5 MW stanie si─Ö powszechne w Polsce (megawaty), czyli zu┼╝ycie odpowiadaj─ůce du┼╝ej fabryce. Wyzwaniem nie jest przepustowo┼Ť─ç istniej─ůcych sieci ┼Ťredniego napi─Öcia, ale konieczno┼Ť─ç budowy zupe┼énie nowych linii lub przy┼é─ůczy ┼Ťredniego napi─Öcia, poniewa┼╝ dotychczas jedna linia niskiego napi─Öcia wystarcza┼éa do zasilenia jednej stacji benzynowej na autostradzie. Czasami jest to nawet 1-2 km kabla. Kluczowy jest tu nawet nie koszt inwestycji, rz─Ödu kilkuset tysi─Öcy z┼éotych, ale czas realizacji. Dystrybutorzy energii czasami musz─ů uzyska─ç prawo do prowadzenia kabli przez dziesi─ůtki nieruchomo┼Ťci, co mo┼╝e zaj─ů─ç lata. ┼Üwiadczy o tym bardzo powolny rozw├│j stacji ┼éadowania o du┼╝ej pojemno┼Ťci tu┼╝ przy autostradach.

Elektryki dadz─ů zarobi─ç energetykom

Chocia┼╝ ┼éadowanie aut elektrycznych mo┼╝e by─ç w przysz┼éo┼Ťci najwi─Ökszym wyzwaniem dla sieci dystrybucyjnych, to b─Ödzie te┼╝ szans─ů na ich rozw├│j dzi─Öki rosn─ůcym przychodom z istniej─ůcej ju┼╝ infrastruktury sieciowej. Dzi┼Ť 70-90% op┼éat za dystrybucj─Ö energii (czyli dostawy zakupionego pr─ůdu sieciami) zale┼╝y od tego ile energii zu┼╝yjemy, a tylko 10-30% to op┼éaty sta┼ée. Je┼╝eli rodzina, kt├│ra dzi┼Ť zu┼╝ywa 3 MWh energii rocznie, przesi─ůdzie si─Ö do auta elektrycznego, kt├│re pobierze drugie 3 MWh rocznie, to sp├│┼éka energetyczna niemal podwoi swoje przychody z istniej─ůcej ju┼╝ infrastruktury dystrybucyjnej.

Ka┼╝dy 1 mln samochod├│w elektrycznych to blisko 1 mld z┼é dodatkowych przychod├│w dla sp├│┼éek dystrybucyjnych. Je┼╝eli tylko przychody nie b─Öd─ů s┼éu┼╝y┼éy do obni┼╝ania op┼éat dystrybucyjnych, tylko b─Öd─ů zwi─Öksza─ç pul─Ö ┼Ťrodk├│w na inwestycje dystrybutor├│w (co b─Ödzie zale┼╝e─ç m.in. od Urz─Ödu Regulacji Energetyki), to pieni─ůdze te powinny znacz─ůco pom├│c Polsce dogoni─ç Zach├│d pod wzgl─Ödem pewno┼Ťci zasilania (dzi┼Ť liczba i d┼éugo┼Ť─ç przerw w dostawach energii, zw┼éaszcza na wsiach, jest wstydliw─ů wizyt├│wk─ů polskiej elektroenergetyki).

Skorzystaj z formularza.
Rozpocznijmy współpracę!

Pomagamy w przeprowadzaniu specjalistycznych audyt├│w, analiz dokumentacji, wspieramy Ci─Ö przy wyborze sprzedawcy, a tak┼╝e podejmujemy si─Ö dzia┼éa┼ä na rzecz optymalizacji Twoich koszt├│w zwi─ůzanych z dystrybucj─ů.

Formularz kontaktowy