Zakończyły się konsultacje dotyczące programu Mój Rower Elektryczny, w ramach którego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza przeznaczyć 300 mln zł na dotacje na zakup rowerów elektrycznych.
Po zakończeniu weryfikacji uwag, Narodowy Fundusz zamierza opublikować na stronie konsultacji społecznych podsumowanie wszystkich zgłoszeń, zawierające ich status oraz wyjaśnienia. Ostateczna wersja programu Mój Rower Elektryczny zostanie upubliczniona po jej zatwierdzeniu przez zarząd NFOŚiGW i uzyskaniu akceptacji ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
Planowane uruchomienie programu przewidziane jest na pierwszy kwartał 2025 roku, pod warunkiem uzyskania dofinansowania. Obecnie NFOŚiGW jest w trakcie pozyskiwania funduszy z unijnego Funduszu Modernizacji, co wymaga zgody EBI.
Dla kogo dotacje do roweru elektrycznego?
Z dotacji będą mogły korzystać osoby prywatne, samorządy, firmy zajmujące się transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczalnie sprzętu sportowego i rekreacyjnego.
Ile wyniesie dofinansowanie?
Budżet programu Mój Rower Elektryczny na lata 2025-2029 wynosi 300 mln zł. Dofinansowanie będzie przyznawane na pojazdy zakupione w okresie od 30 czerwca 2024 r. do 30 maja 2029 r.
Dotacja na zakup roweru elektrycznego wyniesie do 50% wartości pojazdu, z maksymalną kwotą 5 tys. zł. W przypadku rowerów cargo lub wózków rowerowych, dofinansowanie również obejmie do 50% kosztów, jednak nie przekroczy 9 tys. zł.
Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać dotację?
W projekcie programu Mój Rower Elektryczny przedstawiono wymagania, które należy spełnić, aby uzyskać dofinansowanie. Będzie ono wypłacane w formie refundacji, co oznacza, że rower trzeba najpierw kupić, a następnie ubiegać się o zwrot części kosztów. Warto wcześniej upewnić się, że spełniamy wszystkie warunki kwalifikacyjne.
Wprowadzono szereg wymogów technicznych, które musi spełniać elektryczny rower, by zakwalifikować się do programu. Rower musi być nowy i wyprodukowany w Unii Europejskiej. Ważne jest, że program nie obejmuje pojazdów zakupionych na leasing.
Rower musi być wyposażony w akumulator litowo-jonowy (lub podobny) o pojemności co najmniej 10 Ah i mieć minimalny zasięg 50 km przy wspomaganiu. Rower musi również zostać zarejestrowany na policji i oznakowany numerem na ramie.
Dofinansowanie nie będzie możliwe, jeśli od zakupu roweru minęło więcej niż dwa lata. Oznacza to, że można kupić rower elektryczny teraz i ubiegać się o refundację, gdy program ruszy.
Program przewiduje dofinansowanie zakupu co najmniej 46 667 e-rowerów, co ma pomóc w redukcji rocznej emisji CO2 o 83 tys. ton, tlenków azotu o 283 tony, a pyłów PM10 o 0,4 tony.