Samochody elektryczne: czy są ekologiczne
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie z roku na rok. Dziś po drogach jeździ już ponad 46 tys. samochodów celektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Jednak mity i stereotypy dotyczące samochodów elektrycznych wciąż nie są rozpowszechnione wśród kierowców. Czy samochody elektryczne są przyjazne dla środowiska i czy warto je kupić? Odpowiedź znajduje się w drugiej części tego artykułu.
Coraz więcej osób opowiada się za samochodami elektrycznymi. Potwierdzają to statystyki Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W kwietniu br. liczba samochodów elektrycznych wzrosła o 7 768 sztuk (44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.). W naszym kraju do końca kwietnia zarejestrowano 46 552 pojazdy elektryczne.
Jednak część kierowców wciąż sceptycznie podchodzi do samochodów elektrycznych. Obawy dotyczą głównie opłacalności zakupu, dostępności punktów ładowania oraz wpływu na środowisko. Często jednak powtarzane są stereotypy na temat samochodów elektrycznych, co jest dalekie od prawdy.
Czy samochody elektryczne są przyjazne dla środowiska?
Zwolennicy pojazdów elektrycznych często podkreślają, że e-samochody mają zerową emisję spalin i są przyjazne dla środowiska. Natomiast przeciwnicy wskazują, że w cyklu życia „samochodu elektrycznego” powstaje bardzo duża ilość CO2. Co jest prawdą. Proces produkcji samochodów elektrycznych z pewnością powoduje większą emisję CO2 niż pojazdów z silnikami spalinowymi. W dużej mierze jest to związane z produkcją akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Odwrotnie jest w przypadku użytkowania w samochodzie. Zaletą samochodów elektrycznych jest to, że z biegiem lat stają się one coraz bardziej przyjazne dla środowiska. Już obliczono, że bilans CO2 po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów jest na korzyść „samochodów elektrycznych”. W dużej mierze zależy to również od źródła energii wykorzystywanego do ładowania: im więcej energii jest dostępne z OZE (odnawialnych źródeł energii), tym większa przewaga EV nad pojazdami z silnikiem spalinowym. Kierowcy mogą uzyskać jeszcze lepszą ofertę, jeśli mają w domu zainstalowany panel słoneczny.
Opłacalność zakupu samochodu elektrycznego
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy warto kupić samochód elektryczny, trzeba najpierw spojrzeć na jego cenę. Tesla Model 3, która w ubiegłym roku była najpopularniejszym samochodem w Polsce (dane Instytutu Rynku Motoryzacyjnego Samar), kosztuje co najmniej 240 tys. zł za nowe auto. Na szczęście rynek samochodów elektrycznych rozwija się dynamicznie i oferuje auta w różnych segmentach. Nowe kompaktowe samochody miejskie można kupić już za około 100 000 zł lub nawet mniej. Samochody elektryczne są jednak o 30% droższe od aut z silnikiem spalinowym, ale różnica w cenie zmniejsza się w pewnym stopniu po uwzględnieniu dopłat w momencie zakupu. Wysokość dopłaty zależy od wariantu, np. 18 750 zł dla kategorii M1 i 27 000 zł dla osób, które otrzymają zaświadczenie o dużej rodzinie. Przedsiębiorcy liczą też na wsparcie.
Co jest tańsze – tankowanie czy ładowanie?
Koszt użytkowania samochodu elektrycznego zależy głównie od aktualnej ceny energii elektrycznej. Najtańszą opcją jest jak najczęstsze ładowanie w domu. Przyjęto, że średnia cena energii elektrycznej dla typowego planu taryfowego G11 wynosi około 0,815 zł/kWh (zgodnie z tabelą taryf standardowych Energi Obrót na rok 2022) oraz że średnie zużycie energii przez nowy samochód wynosi od 17 do 20 kWh/100km. Oznacza to, że przejechanie 100 km kosztuje od 13,6 do 16 zł. Dalsze obniżenie kosztów można osiągnąć poprzez instalację systemów fotowoltaicznych i inteligentnych ładowarek.
Ładowanie pojazdów elektrycznych „na ulicy” jest droższe Według PSPA na koniec kwietnia 2022 roku w Polsce było 2 166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 217 lokalizacji). Spośród nich 29% stanowiły szybkie ładowarki DC, a 71% ładowarki AC o mocy 22 kW lub mniejszej.
Koszt pobierania opłat zależy od taryf stosowanych przez konkretnego operatora. Szacuje się jednak, że naładowanie pojazdu elektrycznego na 100 km zajmuje około 25-40 zł. To bardzo dużo. Na pewno jest to tańsze niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym.
Odwiedź mechanika.
Koszty napraw i zakupu części zamiennych również mają znaczący wpływ na koszty eksploatacji samochodu. Układ napędowy samochodu elektrycznego ma mniej elementów niż układ napędowy samochodu z silnikiem spalinowym. Skutkuje to rzadszymi awariami i mniejszą liczbą wyjazdów do warsztatu serwisowego, co przekłada się na niższe koszty utrzymania. Czy opłaca się kupić samochód elektryczny. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, istnieją rozwiązania prawne zachęcające do korzystania z pojazdów elektrycznych. Zakup samochodu elektrycznego przynosi nie tylko korzyści finansowe. Kierowcy często pytają: „Czy samochody elektryczne mogą jeździć po trasach autobusowych? Odpowiedź brzmi: tak. Są też zwolnieni z opłat za korzystanie z płatnego parkowania na drogach publicznych. Wykazano również, że posiadanie takiego pojazdu przynosi wiele korzyści dla środowiska.Going „green” w branży samochodów elektrycznych nie jest mitem, ponieważ samochody elektryczne pomagają zmniejszyć emisję CO2.